donderdag, september 20, 2007

blow

Blowen in klasverband, het klinkt interessanter dan het eigenlijk is. Want beste bloglezers, het gaat over het juist uitspreken van de 'th' in het Engels. Vanaf dit jaar zal mijn lector Engels hierop streng toezien. Men steke de tong een beetje uit en blazen dan aan terwijl we 'th' uitspreken. Ik bedoel..Is er niets anders waarop een lector Engels op kan letten? Ik ben echt geen held in het uitspreken van die medeklinkercompositie. En daarbij, het is nog niet eens eender. Er bestaat een beklemtoonde th - the - en een onbeklemtoonde th - think. Hoe merk je dat verschil?

Met andere woorden, nachtmerrie 1, check. Dan hebben we nog de Duitse uitspraak. Een w moet je uitspreken als een v. Een u is een oe en een ΓΌ is een u. K, p en t moet je overdreven - en als ik overdreven zeg, dan bedoel ik ook OVERDREVEN - aanblazen. Hier ga ik ook meestal de mist in. Vorig jaar viel het woord 'Fleutsch' - Vlaams + Duits - meer dan eens als ik weer eens een tekstje moest lezen.

Talen. De een verplicht je om te lispelen en de ander verplicht je om letters verkeerd uit te spreken. Wel, foek yuu...

Labels: