zondag, november 19, 2006

Busdilemma

Wanneer weet je of iemand oud genoeg is om voor recht te staan?

Vandaag zat ik op een propvolle bus richting Antwerpen. Ik was opgestapt in Schoten, dus ik had nog een zeteltje kunnen bemachtigen. Na de halte 'Oude Bareellei' in Merksem was de bus net een blikje sardienen. Er stonden voor mij 2 mensen, een dame met het gekende permanent en plastiek kapje tegen de regen en een grijzende heer. Ik wilde mijn plaatsje afstaan, maar aan wie moest ik 'het' geven?

Met deze vraag worstel ik vaak op de bus. Tegenwoordig sta ik gewoon recht als er een 'oudere' persoon opstapt. Geen getwijfel, gewoon rechtstaan. Of je wordt weggetrokken. Dat is me vorige week overkomen. Ik zat te luisteren naar muziek en naar buiten te kijken. Er was nog plaats op de zetels achteraan de bus, maar dan moest je wel naast 'iemand anders' gaan zitten. Opeens voel ik iemand op mijn schouder tikken. Ik keek opzij en er stond een oudere man. Hij gebaarde dat ik moest rechtstaan omdat hij op mijn plaats wilde zitten. Toen ik hem zei dat er vanachter nog plaats was, begon hij over hoe onvriendelijk 'de jeugd van tegenwoordig' wel niet is. Ik ben recht gestaan en vanachter gaan zitten.

De senioren van tegenwoordig...

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

haaa, hoe herkenbaar

de oudjes kunnen het vergeten dat ik nog rechtsta als ze nog fatsoenlijk te been zijn, ik betaal tenminste voor mijn ticketje

4:35 p.m.  

Een reactie posten

<< Home