zaterdag, mei 27, 2006

Denkte da et ga lukke?

"En de nummer 1 in de lijst van meest gestelde vragen deze week iiiiissss: 'En...Denkte da da zowa ga lukke mé de exaams?' "

Om de haverklap wordt me deze vraag gesteld. Ouders, grootouders, zusjes, vrienden, ... allemaal zijn ze even bezorgd over de goede afloop van mijn examens in juni, volgende week dus. Wel, ik hoop dat het zal lukken. Tot nu toe heb ik er een goed gevoel bij. Ik heb niet té hard geblokt, maar juist genoeg. Juist genoeg om nog gemotiveerd te zijn. Natuurlijk wil ik goede examens doen. Welke student niet? Voor mij is er zelfs nog een extra motivatie. Ik moet er in tweede zit door zijn, anders sla ik een idioot figuur op mijn toekomstige stageplaats. Stel je voor, je hebt gesolliciteerd op een stageplaats en je bent aangenomen. Je bent er niet door na tweede zit en moet je stageplaats dus afzeggen. Dat is een serieuze streep door de rekening, want je mag het vergeten om het jaar nadien nog eens te kunnen solliciteren voor die plaats. Daarom dat ik toch wat schrik heb. Mijn klasgenoten vinden het moeilijk om een medium te kiezen, laat staan een redactie. Bij mij was die keuze al gemaakt toen ik me 3 jaar geleden voor de eerste keer ging inschrijven. Radio, radio, radio! De redactie was ook snel gekozen. Eerst wilde ik bij StuBru aan de slag, maar dat is ondertussen al veranderd. Ik kijk er enorm naar uit, ook al is het met een bang hartje. Volgend jaar is het immers menens. Er is geen 'stap terug'. Je moet blijven doorgaan, niet stoppen, niet achterom kijken. Het is een stap naar 'de grote mensen wereld'. Zoals ik het nu formuleer, klinkt het enorm stom, maar ik bekijk het einde van volgend jaar als een zwart gat. Vind ik werk of niet? Zal ik misschien nog verder studeren (als het blijft zoals nu: ja, ik zou graag nog Klank & Licht studeren)? Zal ik de journalistieke wereld leuk vinden? Er spoken zoveel vragen door mijn hoofd dat ik mezelf ambetant maak.

Inderdaad, ik spreek al over tweede zit. Communicatie Psychologie en Sociologie en Massamedia AV hebben me de das omgedaan. Daarbij komt nog dat ik gebuisd ben voor journalistieke technieken en dat is wat me het meest tegen de borst stoot. Vorige week ging ik mijn laatste feedback voor dit vak halen en ik had een 7 op 20 gehaald voor mijn interview. Mijn researchverslag was perfect. Goed gezocht, netjes opgeschreven,... Maar mijn interview was 'niet geschikt voor een nationaal publiek'. Nu moet ik toegeven dat mijn lector een punt had. Ik had niet meteen het meest geschikte onderwerp gekozen. Dat was wel jammer, maar wie zegt dat ik interviewer wil worden? Research, dat is wat ik het liefste doe. Dingen tot op de bodem uitzoeken, mensen contacteren, verbanden leggen. Ik sta zelf niet graag in de belangstelling. Waarom kan ik dan niet andere mensen in mijn plaats het interview laten doen? Ik begrijp natuurlijk dat je tijdens je studies alle vaardigheden moet aanleren, maar wat als dat niet van nature in je zit? Je kan het proberen nabootsen, maar dat is zo onnatuurlijk.

Ik hoop dat mijn hersenen kunnen rusten na de examens, ook al denk ik dat die rust er pas zal komen in september...

3 Comments:

Blogger Esmeralda said...

I dont understand... anything about things you said. But, is a nice blog... maybe.
;)

2:12 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Uhu, maar denk je nu dat het gaat lukken met de exames? Mooie Muse review ook, hieronder :)

1:58 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

wat journalistiek betreft, heb je gelijk! we moeten misschien van alles een beetje kunnen, maar niet alles even geweldig goed vind ik ...bij de drie herexamens ben ik alvast je collega!!

radio radio radio! het wordt plezant!

2:03 p.m.  

Een reactie posten

<< Home